Concurs-Ladyzhenskaya

Torna al web del matemàtic

Organitzadors

Aquest concurs està organitzat conjuntament pel professorat de l'assignatura Història de la matemàtica de l'FME i la Biblioteca FME. És una activitat per donar suport al curs 2022-2023 dedicat a la matemàtica Olga A. Ladyzhenskaya (1922-2004).

A qui va dirigit

Estudiants de l’FME que siguin seguidors de l'instagram(obriu en una finestra nova) de la @BibliotecaFME i de la @fme_upc.

Objectiu

El concurs té varis objectius:

• Donar a conèixer la vida i obra de la matemàtica del curs Olga A. Ladyzhenskaya .
  • Fomentar la recerca d'informació en els recursos d'informació disponibles a les biblioteques de la UPC.

Bases del concurs

• El nom del concurs serà Concurs Ladyzhenskaya FME.
  • La Biblioteca realitzarà una pregunta diferent a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) cadascun dels dies  13, 17, 20 i 24 d'abril relacionada amb la matemàtica Olga A. Ladyzhenskaya.
  • Dates del concurs: del 13 al 24 d'abril.
  • Les preguntes es penjaran a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) especificant el temps límit per contestar.
  • Les respostes s'hauran d'enviar en un missatge privat a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME).
  • Per cadascun dels dies, entre tots/es els alumnes de l’FME que contestin correctament cada pregunta se sortejarà un llibre relacionat amb Olga A. Ladyzhenskaya i/o història de la matemàtica.
  • Les respostes i guanyadors es publicaran a l’instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) i a la pàgina web del Matemàtic del Curs de l'FME(obriu en una finestra nova).
  • El nom dels guanyadors es publicaran a l'instagram  de la Biblioteca FME(@bibliotecaFME)  i es comunicarà als interessats amb un missatge privat de l’instagram per indicar-los quan i on han de recollir el premi.
  • La participació en el concurs implica l'acceptació d'aquestes bases.

Premi

Se sortejarà, entre els/les alumnes que hagin contestat correctament cada pregunta el llibre següent:

Stedall, Jacqueline A.
                The History of mathematics : a very short introduction
                Oxford etc. : Oxford University Press, 2012

El sorteig es farà un cop expirat el termini establert per respondre cada pregunta a través d’una aplicació “random”.

El lliurament dels premis: 26 d'abril del 2023 durant la Jornada Ladyzhenskaya

Fonts d'informació

Resultats diaris

Dia Pregunta Resposta Guanyador
                13 d'abril Quan va publicar l'Olga Ladyzhenskaya el seu primer llibre? Quin n'era el tema? El 1953, se centrava en problemes de valor de frontera per a equacions hiperbòliques generals de segon ordre, i feia servir el mètode de diferències finites per provar la seva solubilitat. Claudia Ramírez (GM)
                17 d'abril El 7 de març de 2019 google va commemorar el 97è aniversari del naixement d'Olga Ladyzhenskaya amb un doodle, on apareixia una equació. Amb què està relacionada aquesta equació? Per què hi apareix? Equacions Navier-Stokes, sobre les que l'Olga Ladyzhenskaya va treballar, va provar la convergència d'un mètode de diferències finites per a les equacions de Navier-Stokes.

Adrià Ferrer (GM)

20 d'abril

El 1969 l'Olga Ladyzhenskaya va guanyar un dels premis més prestigiosos de la URSS. De quin premi es tracta? Amb qui va compartir aquest premi, i per quin treball?

Premi Estatal de l'URSS, junt amb la Nina Uraltseva,  pels seus treballs conjunts sobre problemes de valor de frontera per a equacions parabòliques lineals i quasilineals. Ladyzhenskaya va dirigir la tesi doctoral d'Uraltseva.

Joana Pech (CFIS)

24  d'abril

Quina va ser l'aportació més rellevant de Ladyzhenskaya a la mecánica de fluids?

L'aportació més rellevant es troba en una monografia publicada: The Mathematical Theory of Viscous Incompressible Flow (1961), que va esdevenir un clàssic i on les seves demostracions van ajudar a resoldre el problema de Navier-Stokes bidimensional.

Jordi Lluch

(GM)