Joaquim Serra, matemàtic FME-CFIS, guardonat amb un dels prestigiosos premis de l'European Mathematical Society (EMS)

Joaquim Serra, matemàtic FME-CFIS, guardonat amb un dels prestigiosos premis de l' European Mathematical Society (EMS) 2020

El matemàtic Joaquim Serra (FME-CFIS, actualment a l'ETH de Zurich) obté un dels 10 Premis de l'European Mathematical Society (EMS), el guardó europeu més prestigiós que reconeix el jove talent matemàtic. És el segon matemàtic català que rep aquesta distinció ( el primer va ser Xavier Tolsa l'any 2004).

Joaquim Serra va començar els seus estudis cursant la llicenciatura de Matemàtiques a l'FME amb complements d'altres titulacions al CFIS. Es va graduar al 2009 (2a promoció del CFIS), després va fer el Màster en Matemàtica Aplicada 2010 i va obtenir el grau de doctor en Matemàtiques el 2014 per la Universitat Politècnica de Catalunya, després de defensar la seva tesi doctoral dirigida pel Prof. Xavier Cabré. De 2015-2016 va ocupar places de Postdoc a la UPC, el WIAS de Berlin i finalment a l'ETH Zurich. En 2018 va guanyar una SNF Ambizione Fellow a l'ETH de 4 anys de durada.

És autor de 26 articles científics publicats en revistes de reconegut prestigi en les àrees de Matemàtiques i Matemàtica Aplicada, alguns amb gran repercussió en la comunitat científica internacional a jutjar pel nombre de cites rebudes. Ha estat conferenciant convidat en nombrosos congressos nacionals i internacionals, i ha impartit seminaris i cursos d'iniciació a la recerca en diverses universitats europees i americanes. Ha treballat amb Alessio Figalli, matemàtic i medalla Fields 2018, que va ser investit doctor "honoris causa" per la UPC del passat mes de novembre 2019. En Joaquim va participar tant en la cerimònia d'investidura com també en el workshop Figalli que es va organitzar amb motiu d'aquesta celebració.

A més de la prestigiosa SNF ambicioni Fellow grant, al 2016 va rebre el premi Josep Teixidó de la Societat Catalana de Matemàtiques a la millor tesi doctoral i el 2011 el premi Evariste Galois de la Societat Catalana de Matemàtiques a la millor tesi de màster, a més del Premi José Rubio de Francia de la RSME l'any 2018 i del Premi SeMA "Antonio Valle" al jove investigador l'any 2019

Els premis EMS

Cada quatre anys, durant el Congrés Europeu de Matemàtiques, la Societat Matemàtica Europea concedeix 10 premis EMS, el premi Felix Klein i el premi Otto Neugebauer. Tots els guanyadors del premi s’anuncien generalment a la Cerimònia d’obertura al començament del congrés. Malauradament, enguany la tradició va demanar una alternativa.

Els guanyadors del Premi EMS van ser seleccionats pels membres del Comitè del Premi, designats per l'EMS, i presidits per Martin Bridson (Universitat d'Oxford).

Els deu premis EMS s’atorguen “a joves investigadors de menys de 35 anys, de nacionalitat europea o que treballin a Europa, en reconeixement d’excel·lents contribucions en matemàtiques”. Els deu Premis EMS estan finançats per la Fundació Compositio Mathematica i EMS Press.

A més de Joaquim Serra, també s'ha premiat a:

• Karim Adiprasito (Hebrew University of Jerusalem / University of Copenhagen)

• Ana Caraiani (Imperial College London)

• Alexander Efimov (Steklov, Moscow)

• Simion Filip (Chicago)

• Aleksandr Logunov (Princeton)

• Kaisa Matomäki (Turku)

• Phan Thành Nam (LMU Munich)

• Jack Thorne (Cambridge)

• Maryna Viazovska (EPFL, Lausanne)