Concurs-Kolmogórov

Torna al web del matemàtic

Organitzadors

Aquest concurs està organitzat conjuntament pel professorat de l'assignatura Història de la matemàtica de l'FME i la Biblioteca FME. És una activitat per donar suport al curs 2021-2022 dedicat al matemàtic Andrei N. Kolmogórov (1903-1987).

A qui va dirigit

Estudiants de l’FME que siguin seguidors de l'instagram(obriu en una finestra nova) de la @BibliotecaFME i de la @fme_upc.

Objectiu

El concurs té varis objectius:

• Donar a conèixer la vida i obra del matemàtic del curs Andrei N. Kolmogórov.
  • Fomentar la recerca d'informació en els recursos d'informació disponibles a les biblioteques de la UPC.

Bases del concurs

• El nom del concurs serà Concurs KolmogórovFME.
  • La Biblioteca realitzarà una pregunta diferent a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) cadascun dels dies  2, 5, 10 i 13 de maig relacionada amb el matemàtic Andrei N. Kolmogórov FME.
  • Dates del concurs: del 2 al 16 de maig.
  • Les preguntes es penjaran a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) especificant el temps límit per contestar.
  • Les respostes s'hauran d'enviar en un missatge privat a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME).
  • Per cadascun dels dies, entre tots/es els alumnes de l’FME que contestin correctament cada pregunta se sortejarà un llibre relacionat amb Andrei N. Kolmogórov.
  • Les respostes i guanyadors es publicaran a l’instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) i a la pàgina web del Matemàtic del Curs de l'FME(obriu en una finestra nova).
  • El nom dels guanyadors es publicaran a l'instagram  de la Biblioteca FME(@bibliotecaFME)  i es comunicarà als interessats amb un missatge privat de l’instagram per indicar-los quan i on han de recollir el premi.
  • La participació en el concurs implica l'acceptació d'aquestes bases.

Premi

Se sortejarà, entre els/les alumnes que hagin contestat correctament cada pregunta el llibre següent:

Sánchez Fernández, Carlos.; Valdés Castro, Concepción
                Kolmogórov : el zar del azar
                Nivola, 2003

El sorteig es farà un cop expirat el termini establert per respondre cada pregunta a través d’una aplicació “random”.

El lliurament dels premis: 19 de maig del 2022 a les 11h a la Biblioteca de l'FME.

Fonts d'informació

Resultats diaris

Dia Pregunta Resposta Guanyador
                2 de maig Cita tres matemàtics russos amb qui Kolmogórov va tenir relació.

Pavel Aleksandrov, Nikolai Luzin i Vyacheslaw Stepanov. També va tenir relació amb
                Aleksandr Yakovlevich Khinchin.

Javier López-Contreras (CFIS)

5 de maig Quin any es va fundar i amb quin objectiu l’escola de Kolmogórov

L'Internat Físic-Matemàtic es va fundar el 1963. Aquí és  on s'estudiaven els dos darrers cursos abans de l'ensenyament preuniversitari. Per a estudiants de fora de Moscou.

Xavier Povill

(CFIS)

10 de maig

En quina publicació (i any) apareix per primer cop "la desigualtat de Kolmogorov" i qui va ser el coautor en la publicació?

En el seu primer treball en teoria probabilitat, 1924. Sobre la convergència de sèries els termes de la qual depenen de l'atzar, junt amb Aleksandr Khinchin.

Andreu Boix

(GM)

13 de maig

Article fonamental per a la constitució de processos estocàstics, com a branca de la teoria de probabilitats. Doneu el títol i l’any de publicació.

L'article és Mètodes analítics en la teoria de probabilitats i es va publicar l'any 1931.

Eduardo Peña (GM)