Concurs-Nightingale

Torna al web de la matemàtica

Organitzadors

Aquest concurs està organitzat conjuntament pel professorat de l'assignatura Història de la matemàtica de l'FME, la Comissió Florence Nightingale de l’FME i la Biblioteca FME. És una activitat per donar suport al curs 2020-2021 dedicat a la matemàtica Florence Nightingale (1820-1910).

A qui va dirigit

Estudiants de l’FME que siguin seguidors de l'instagram(obriu en una finestra nova) de la @BibliotecaFME i de la @fme_upc.

Objectiu

El concurs té varis objectius:

• Donar a conèixer la vida i obra de la matemàtica del curs Florence Nightingale.
  • Convidar als estudiants de la facultat a assistir a la Jornada Florence Nightingale organitzada per l’FME el proper 12 de maig.
  • Fomentar la recerca d'informació en els recursos d'informació disponibles a les biblioteques de la UPC.

Bases del concurs

• El nom del concurs serà Concurs NightingaleFME.
  • La Biblioteca realitzarà 1 pregunta diferent a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) cadascun dels dies  28 d’abril, 3, 5 i 10 de maig relacionada amb la matemàtica o la Jornada Florence Nightingale FME.
  • Dates del concurs: del 28 d’abril a l’10 de maig.
  • Les preguntes es penjaran a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) especificant el temps límit per contestar.
  • Les respostes s'hauran d'enviar en un missatge privat a l'instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME).
  • Per cadascun dels dies, entre tots/es els alumnes de l’FME que contestin correctament cada pregunta se sortejarà una samarreta de la Florence Nightingale i el  llibre l'Alfabet de l'estadística.
  • Les respostes i guanyadors es publicaran a l’instagram de la Biblioteca FME (@bibliotecaFME) i a la pàgina web del Matemàtic del Curs de l'FME(obriu en una finestra nova).
  • El nom dels guanyadors es publicaran a l'instagram  de la Biblioteca FME(@bibliotecaFME)  i es comunicarà als interessats amb un missatge privat de l’instagram per indicar-los quan i on han de recollir el premi.
  • La participació en el concurs implica l'acceptació d'aquestes bases.

Premis

Se sortejarà, entre els/les alumnes que hagin contestat correctament cada pregunta, una samarreta de la Florence Nightingale recentment exposades al vestíbul de l’FME i el llibre L’Alfabet de l'estadística.

El sorteig es farà un cop expirat el termini establert per respondre cada pregunta a través d’una aplicació “random”.

El lliurament dels premis: pendents de concretar.

Fonts d'informació

Resultats diaris

Dia Pregunta Resposta Guanyador
                28 d'abril Què va passar a la guerra de Crimea que va catapultar a la Florence Nightingale com a una de les primeres bioestadístiques de la història?

A l’Hospital militar de Scutari (Crimea) la Florence Nightingale, conjuntament amb un equip d'infermeres, van veure com molts soldats no morien per les ferides de guerra sinó per altres malalties provocades per la manca d’higiene. Després d'introduir millores en higiene va poder demostrar recopilant moltes dades la reducció de morts entre els soldats per malalties no ocasionades per la guerra.

Aïda Cunill (samarreta FN)

Adrià Vilanova (Llibre L'Alfabet de l'estadística)

3 de maig Contribució més important de la Florence Nightingale a l’estadística:
                • Diagrama de Venn
                • Diagrama de la Rosa
                • Diagrama de flux

Quan va tornar de la Guerra de Crimea amb l’ajuda William Farr, autoritat en Salut Pública, per convèncer a les autoritats públiques que calia reformar la sanitat, analitzen les dades i presenten els resultats de forma entenedora amb un gràfic que es coneix amb el nom de Diagrama de la rosa.

Laura Sacristan (samarreta FN)

Bernat Diego (Llibre L'Alfabet de l'estadística)

5 de maig Digueu el nom de l’estadístic en què la Florence Nightingale es va basar per fer el gràfic del Diagrama de la Rosa.
                • William Farr
                • Jame Joseph Sylvester
                • William Playfair
                William Playfair va inventar quatre maneres de representar gràficament la informació de manera ràpida i clara a través de diagrames: el 1786 el diagrama de punts i línies i el diagrama de barres per a representar dades econòmiques, i el 1801 el diagrama de sectors o la gràfica circular utilitzat per veure la relació de la part amb el tot.

Enric Rabasseda (samarreta FN)

Oriol Baeza (Llibre L'Alfabet de l'estadística)

10 de maig Quin dels ponents de la Jornada Florence Nightingale de l’FME del proper dia 12 és estadístic/a i infermer/ra.
                • Altea Lorenzo
                • Montse Vergara
                • Gerard Giménez
                • Clara Prats

Montse Vergara Duarte va estudiar Estadística (Diplomatura UAB, 2002 i Llicenciatura/Mestratge UPC, 2008/2012) i posteriorment, es va especialitzar en Salut Pública (Mestratge, 2006 i Doctorat, 2009).En el 2017, va finalitzar els estudis de Grau en Infermeria (UB), i des d'aleshores ha orientat la seva trajectòria professional en l’àmbit assistencial i tècnic de la infermeria en salut pública i atenció familiar i comunitària.

Laura Casals (samarreta FN)

Víctor Duque (Llibre L'Alfabet de l'estadística)