XVIII Jornada Didàctica Matemàtica d'ABEAM

Quan?

07/11/2015 de 10:00 a 19:00 (Europe/Madrid / UTC100)

On?

Aules FME

Afegiu l'esdeveniment al calendari

iCal

El proper dissabte dia 7 de novembre tindrà lloc la XVIII JORNADA DIDÀCTICA MATEMÀTICA D'ABEAM a la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC (C/. Pau Gargallo, 5, Barcelona). Reserveu-vos la data!

Aquest any també hem fet un èmfasi especial en què les diferents etapes educatives des d’educació infantil fins a tota la secundària estiguin representades en les diferents franges.

Per Infantil i Primària de 9:30 a 10:15, el Grup de treball del Concurs de Dibuixos Matemàtics d’ABEAM ens presentaran Em dibuixes matemàtiques? on ens parlaran del concurs i ens mostraran com dur-lo a l’aula a partir d’exemples concrets que ens ensenyaran com les obres artístiques del propi alumnat esdevenen eines fantàstiques per al procés d’ensenyament-aprenentatge. De 10:30 a 11:30, la Mequè Edo de la Universitat Autònoma de Barcelona ens presentarà Com afavorir l’autonomia i la implicació personal en l’aprenentatge matemàtic a les primeres edats on s’abordaran qüestions com si pot haver-hi activitat matemàtica quan l’adult no diu què cal fer o si hi ha contextos i situacions en què els alumnes s’impliquen especialment en allò que estan fent. En ambdós casos es presentaran o es proposaran exemples per les etapes d’infantil i primària.

Per Secundària de 9:45 a 10:45, en Pelegrí Viader de la Universitat Pompeu Fabra ens presentarà Màxims amb estris mínims on amb un problema senzill de Fermat, mirem de trobar extrems de manera que un estudiant que comença a fer servir les funcions per a descriure situacions numèriques pugui extreure’n màxims i mínims sense massa (cap) aparell de càlcul diferencial. De 11:00 a 11:30 en Sergio Belmonte professor de l’INS Alt Penedès ens presentarà Les matemàtiques en la màgia i viceversa on ens mostrarà com es pot aplicar la matemàtica per a crear veritables efectes màgics. La màgia es converteix així en una aplicació lúdica de les matemàtiques i en una altra manera creativa de gaudir amb elles.

Després de la pausa-cafè vindran un seguit de ponències que es presenten simultàniament en dos torns. El 1r torn és de 12:00 a 13:00 i inclou les ponències següents: Treball cooperatiu P5-5è: del pla al volum, a càrrec Araceli Gallego i Isabel Zubizarreta (Escola Mallorca); Practicant aritmètica a cicle mitjà en un ambient de resolució de problemes, a càrrec de David Barba (Universitat Autònoma de Barcelona); Construcció del concepte de proporcionalitat inversa a través d’una model: el que tenen en comú la música, l’electricitat i les matemàtiques, a càrrec d’Abraham de la Fuente et al. (OAK House School); Un salt automàtic cap al Cangur, a càrrec de Luis Cros i Roger Rovira (Escola Pia Sarrià-Calassanç). El 2n torn és de 13:00 a 14:00 i inclou les ponències següents: La lògica matemàtica a l’Educació Infantil mitjançant materials estructurats, a càrrec de Montserrat Prat i Kaouthar Boukafri (Universitat Autònoma de Barcelona);Matemàtiques a través de la robòtica,  a càrrec d’eXplorium; Construcció de fractals poligonals, a càrrec de Joan Folguera (INS Gili y Gaya i MMACA) i Nova calculadora científica, en català, CASIO ClassWiz, a càrrec de Daniel Vila.

Per la tarda, de 16:15 a 17:30, es farà una mostra de tallers: A la descoberta de matemàtiques amb un dibuix, organitzat pel Grup de Dibuixos Matemàtics ABEAM adreçat a Infantil i Primària; Gimcana matemàtica al pati, organitzat S. Morales i S. Gay i adreçat a CS de Primària; Triangulant l’aula, organitzat per matGI i adreçat a 6è de primària i secundària i MATIPRAT: Gimcana matemàtica, organitzada per J. Fernández i J. Sánchez i adreçada a l’ESO.

L’ICE (Institut de Ciències de l’Educació) de la Universitat Politècnica de Catalunya participa en l’organització, i l’assistència a l’activitat dóna dret a obtenir una certificació de 6 hores de formació reconeguda pel Departament d'Ensenyament.

La inscripció és gratuïta per a les persones associades (o com a màxim dos docents dels centres associats) a ABEAM, FEEMCAT, SCM, SEMCV, SBM­XEIX, FESPM i també per a estudiants. Les persones no associades tenen una quota de 12 euros que s’abona en iniciar la jornada (si s'opta per associar-se a ABEAM s'acumulen a la quota anual de 40€).

En el nostre espai web http://abeam.feemcat.org/course/view.php?id=31 podreu trobar el programa on consultar els horaris i aules, els resums de les ponències i altres detalls referents a la jornada.

La inscripció estarà oberta del 15 d’octubre al 2 de novembre. Enllaç a la inscripció.