Quatre projectes amb ADN UPC per lluitar contra les pandèmies

10/06/2021

En destaquem dos amb "ADN" FME- EIO: el projecte DIVINE del grup GRBIO liderat per la professora Guadalupe Gómez (Dept. EIO UPC) i el projecte ComMit-20 liderat per l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), amb la participació de la investigadora Cristina Corchero, també del Dept. EIO UPC.

Quatre projectes amb ADN UPC per lluitar contra les pandèmies

La convocatòria ‘Replegar-se per créixer: l'impacte de les pandèmies en un món sense fronteres visibles’ (PANDÈMIES 2020) de l’Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), ha atorgat diferents ajuts per a projectes de recerca que tenen com a objectiu analitzar l'impacte de l'epidèmia per COVID-19, en concret, i del concepte de pandèmia en general. D’entre els 32 projectes finançats, quatre estan liderats o compten amb la participació d’investigadors i investigadores de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC): es tracta dels projectes DIVINE, ComMit-20 (ambdós amb ADN FME), Barcelona Ciutat Fràgil i ‘Drones against COVID-19’.

Millorar l'atenció del pacients de COVID-19 a partir dels factors de risc
El projecte DIVINE, acrònim de ‘DynamIc eValuation of COVID-19 cliNical statEs and their prognostic factors to improve the intra-hospital patient management’, té com a objectiu identificar els factors de risc que afecten el pronòstic i les transicions entre estats (ingrés, UCI, alta mèdica, mort) pels quals pot passar un malalt hospitalitzat per COVID-19. El coneixement d'aquests factors servirà per anticipar els riscos potencials que pot tenir un malalt des del seu ingrés i tindrà una doble utilitat: proporcionar una millor atenció al pacient segons el seu risc inicial i millorar la gestió hospitalària, sobretot en períodes de gran pressió assistencial.

El projecte està liderat per Guadalupe Gómez i compta amb la participació de diversos membres del grup de recerca en Bioestadística i Bioinformàtica (GRBIO), integrat per investigadors de la UPC –Erik CoboKlaus Langohr, Daniel Fernández, Núria Pérez, Jordi Cortés i Leire Garmendia– i Mireia Besalú, de la Universitat de Barcelona (UB). El projecte està coorganitzat amb un grup d'investigadors de l’Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) encapçalats per Cristian Tebé, i compta amb la participació dels hospitals de Bellvitge, Moisès Broggi (Sant Joan Despí), General de l'Hospitalet, de Viladecans, de Sant Boi de Llobregat, Residència Sant Camil (Sant Pere de Ribes), Sant Antoni Abat (Vilanova i la Geltrú) i el Comarcal de l'Alt Penedès.

Edificis en mode d'emergència pandèmica
‘Designing Resilient Communities to Mitigate Pandemic and Climate Change effects’ (ComMit-20) és la proposta liderada per l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), entitat de recerca vinculada a la UPC, que té com a objectiu determinar quins impactes, a curt i llarg termini, ha generat la pandèmia per COVID-19 en el consum d’energia dels edificis, així com els canvis en els seus patrons d’ús i en els requisits de qualitat ambiental. El projecte proposarà mesures, polítiques i recomanacions per augmentar la resiliència dels edificis i de les comunitats urbanes integrant aquests nous requisits en les eines de disseny i planificació energètica i en els sistemes de gestió de l’energia, fent una especial èmfasi en els edificis residencials i educatius.

Jaume Salom, cap del grup Thermal Energy and Building Performance de l'IREC, és el coordinador del projecte ComMit-20, que també compta amb la participació dels diferents grups de recerca d’energia tèrmica i rendiment de l’edifici, sistemes de potència i anàlisi de sistemes d’energia de l’IREC, així com de la professora Serra Hunter Cristina Corchero, del Departament d’Estadística i Investigació Operativa de la UPC, i investigadora de l'IREC.

Més informació sobre aquests i els altres dos projectes UPC finançats en aquesta convocatòria especial de l'AGAUR al web de la UPC.