Presentació del llibre de Josep Maria Brunat '(Ma)temàtiques Clàssiques'

Editat per l’FME en format digital, la presentació tindrà lloc dimecres 2 de març a les 12h30 a la sala d'actes de la Facultat.

El professor de l'FME-UPC Josep Maria Brunat presenta el llibre (MA)TEMÀTIQUES CLÀSSIQUES, publicat dins del Col·leccions FME. L'acte tindrà lloc dimecres 2 de març a les 12h30 a la sala d'actes de l'FME.

El llibre té format digital i accessible en obert a l’UPCommons, el dipòsit institucional que recopila, gestiona, difon i preserva, en accés obert, la producció docent i de recerca de la UPC. Accés a la publicació.

El llibre és una selecció de trenta temes diversos que formen part de la cultura matemàtica general, però que sovint no s’expliquen als estudis de grau. Entre d’altres, s’hi poden trobar funcions contínues que omplen un quadrat, sèries de Farey, la construcció axiomàtica dels naturals, la solució de la cúbica i la quàrtica, la transcendència de π i de e, problemes clàssics de regla i compàs, geometria del triangle, el tercer problema de Hilbert, alguns codis d’ús freqüent, la fórmula per al nombre d’arbres generadors d’un graf, equivalències de l’axioma d’elecció i el conjunt de Cantor.

Els diferents capítols són variats quant a contingut, però també pel que fa a la dificultat. N’hi ha de molt assequibles, i d’altres que requereixen més maduresa matemàtica. Ara, la dificultat, quan n’hi ha, prové de la subtilesa dels conceptes i dels arguments, no d’emprar resultats de molt de nivell que es donin per coneguts. Els coneixements que se suposen al lector són, si fa no fa, els dels dos primers anys d’uns estudis de Grau en Matemàtiques.

Josep M. Brunat va estudiar Matemàtiques a la Universitat de Barcelona. Després de llicenciar-se el 1973, va exercir als instituts de Montcada i Reixac, de Renteria al País Basc, de Sueca al País Valencià, i Sant Andreu de Barcelona. L’any 1989 s’incorpora al Departament de Matemàtica Aplicada II de la UPC i es doctora el 1994. Ha estat vicedegà cap d’estudis de l’ FME i director del Departament de Matemàtica Aplicada II. El passat 2016 es jubilà de les seves tasques docents. La seva recerca s’ha centrat en l’àmbit de la combinatòria i de la teoria de grafs.(MA)TEMÀTIQUES CLÀSSIQUES és el quart llibre que ha escrit, després de Combinatòria i teoria de grafs (1996), Informació i codis juntament amb Enric Ventura (2001), i Cálculo para ingeniería informática amb José A. Lubary (2008).