"Pregunta a una matemática": dues conferències a càrrec de les professores Pilar Bayer (UB) i Eva Miranda (UPC).

L'FME acull aquesta Iniciativa de divulgació matemàtica en el marc de la setmana del Dia Internacional de les Matemàtiques (dia Pi) promoguda pel grup d'estudiants "Virus Matemático".

Aquesta iniciativa de divulgació matemàtica s'emmarca dins la setmana del Dia Internacional de les Matemàtiques (dia Pi) i està organitzada per un grup d'estudiants de matemàtiques anomenat "Virus Matemático". L'activitat compta amb la participació de les matemàtiques Pilar Bayer (UB) i Eva Miranda (UPC) i s'adreça a estudiants universitaris i alumnes de batxillerat.

• Data: Dijous 16 de març de 2023
  • Lloc: Sala d'actes de l'FME.
  • Hora: 18 h
  • Adreçat a: Estudiants universitaris i alumnes de batxillerat.
Activitat oberta, no es requereix inscripció prèvia.

L' aportació de Maryna Viazovska al problema clàssic de l'apilament de les esferes.

Glossarem el treball de Maryna Viazovska, una matemàtica dels nostres dies, artífex d'avenços importants en la resolució del problema clàssic de l'apilament d'esferes.

Pilar Bayer Isant (Barcelona, 1946) és actualment catedràtica emèrita d’Àlgebra de la Universitat de Barcelona. El seu camp d’especialització és la teoria de nombres. Les seves publicacions versen principalment sobre equacions diofantines, funcions zeta i funcions L, formes automorfes i corbes de Shimura. Ha estat la directora de 15 tesis doctorals. Una part important de la seva docència s’ha dut a terme en el marc del Seminari de Teoria de Nombres de Barcelona (UB-UAB-UPC), en actiu des de l’any 1986. L’any 2004 fou nomenada Emmy-Noether-Professorin per la Georg-August-Universität de Göttingen (Alemanya). És membre de l’Institut d’Estudis Catalans i és acadèmica numerària de les institucions següents: Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales; Real Acadèmia de Ciències i Arts; i Real Acadèmia Europea de Doctors.

Ens poden ajudar les matemàtiques a trobar els 29000 aneguets de goma perduts a l'oceà?

L’any 1992, 29000 ànecs de goma es van perdre a l’oceà Pacífic durant una tempesta. Alguns d’aquests ànecs van aparèixer molts anys després a llocs inesperats. Es podia preveure on apareixerien?

Eva Miranda Galceran és actualment catedràtica del Departament de Matemàtiques de la UPC. Va obtenir una llicenciatura en àlgebra i geometria de la Universitat de Barcelona el 1999. Va completar el seu Ph.D. a la mateixa universitat el 2003.
Va ser professora assistent a la Universitat de Barcelona del 2001 al 2006 i investigadora postdoctoral a la Universitat de Tolosa del 2004 al 2007. Del 2007 al 2009 va ser investigadora Juan de la Cierva a la Universitat Autònoma de Barcelona, i el 2009 es va incorporar al departament de Matemàtiques de la Universitat Politècnica de Catalunya. Des del 2016 dirigeix el Laboratori de Geometria i Sistemes Dinàmics de la Universitat Politècnica.
Va guanyar el Premi Acadèmia de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) el 2016 i es va convertir en professora ICREA Acadèmia a la Universitat Politècnica de Catalunya el 2017.
També el 2017 es va convertir en la primera matemàtica espanyola i la segona dona -després d'Hélène Esnault- a guanyar una Càtedra d'Excel·lència de la Fundació de Ciències Matemàtiques de París.

El 2021 va ser conferenciant convidada al congrés Europeu de Matemàtics 8ECM. El 2022, va aconseguir un premi Bessel de la Fundació Alexander Von Humboldt i un nou premi ICREA Acadèmia (Icrea Acadèmia 2021). També el 2022, va ser nomenada Hardy Lecturer 2023 per la London Mathematical Society.
El desembre del 2022 va rebre el premi François Deruyts de l'Acadèmia Real Belga. Aquest guardó es concedeix cada quatre anys.