La UPC investirà doctor 'honoris causa' al matemàtic Alessio Figalli (medalla Fields 2018) a proposta de l'FME

Es va aprovar per unanimitat en el Consell de Govern de la UPC del proppassat 24 de maig de 2019.

El matemàtic Alessio Figalli, professor de la ETH de Zurich i Medalla Fields 2018 serà investit doctor 'honoris causa' per la UPC.

El prestigi internacional del professor Alessio Figalli el fa un candidat idoni com a segon doctor honoris causa per la UPC en una àrea, les matemàtiques, en la qual la nostra universitat compta amb una nombrosa comunitat i amb un gran prestigi i reconeixement internacional.

La proposta l’impulsa la Facultat de Matemàtiques i Estadística, i té el suport del Departament de Matemàtiques, el Departament de Física, el Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental, el Departament d’Estadística i Investigació Operativa i el Centre de Formació Interdisciplinària Superior.

Amb relació a la UPC, el professor Alessio Figalli manté uns estrets vincles. A banda de diversos articles publicats amb acadèmics de la UPC, ha tutelat els doctors Xavier Ros Oton (Llicenciat, Màster i Doctor en Matemàtiques per la UPC) i Joaquim Serra Montolí (Llicenciat, Màster i Doctor en Matemàtiques per la UPC) com a postdocs en llurs respectives estades a les universitats de Texas i Politècnic de Zurich respectivament. Així mateix dirigeix la tesi doctoral a Xavier Fernandez Real (Graduat en Matemàtiques per la UPC).

RESUM BIOGRÀFIC

El professor Alessio Figalli es va graduar en matemàtiques per la Scuola Normale Superiore de Pisa l’any 2004 (a l’edat de 20 anys). L’any 2006 aconseguí el títol de Màster per la mateixa universitat. Un any, després, a l’edat de 23 anys, va obtenir el títol de Doctor en Matemàtiques. La seva tesi doctoral fou dirigida pels professors Luigi Ambrosio (Scuola Normale Superiore de Pisa), membre del comitè del premi Abel, i Cédric Villani ( École Normale Superiéure de Lió), també medalla Fields l’any 2010.

La seva meteòrica carrera, deguda a les seves aportacions científiques, el va dur a aconseguir la plaça de professor titular l’any 2008 a l’Ecole Polytechnique de Palaiseau (França). L’any 2009 va esdevenir professor titular a la University of Texas, Austin, on dos anys més tard va aconseguir la plaça de catedràtic (amb 27 anys). Actualment, des de l’any 2016, és catedrátic a l’ETH de Zurich.

Durant aquests anys ha estat investigador principal de diversos projectes de recerca de la National Science Fundation (USA), així com projectes ERC de la Unió Europea.

Ha estat conferenciant convidat en més de 100 conferències, entre elles el Congrés Europeu de Matemàtiques (ECM) l’any 2012, el Congrés Internacional de Matemàtiques (ICM) l’any 2014, i conferenciant plenari del ICM l’any 2018.

Ha dirigit 11 tesi doctorals i tutoritzat 8 postdocs.

És editor de més de 10 de les revistes més prestigioses en l’àmbit de les matemàtiques i ha publicat més de 120 articles científics, un nombre que un acadèmic brillant sol tenir quan està a prop de jubilar-se. Aconseguir-ho amb 34 anys és simplement impressionant.

Vegeu la notícia completa a Premsa UPC.

Més endavant podrem donar més detalls sobre aquest acte.