La revista TEMat publica els articles de Pau Redon i Pablo Nicolás, estudiants del grau en Matemàtiques de l'FME

Es tracta de l'adaptació dels treballs guanyadors del Premi Poincaré del 2017 (Pablo Nicolás) i 2019 (Pau Redon) i es publiquen fruit de l'acord entre l'FME i la revista TEMat per donar a conèixer i valoritzar els treballs de recerca realitzats per l'alumnat de secundària.

La revista TEMat  (Vol. 4, 30 de maig de 2020) publica els articles de Pau Redon i Pablo Nicolàs, estudiants del grau en Matemàtiques de l'FME

Es tracta de l'adaptació dels treballs guanyadors del 2n Premi Poincaré del 2017 (Pablo Nicolàs) i del 1r Premi Poinaré 2019 (Pau Redon) i es publiquen fruit de l'acord entre l'FME i la revista TEMat del 2018 per donar a conèixer i valoritzar els treballs de recerca realitzats per l'alumnat de secundària.

La possibilitat de publicar aquests articles escrits pels joves alumnes de secundària (ara ja estudiants de grau) en una publicació acadèmica com aquesta, de caire divulgatiu i d'abast estatal) és una gratificació afegida a l'obtenció del propi Premi Poincaré.

Article de Pau Redon Muñoz

Actualment estudiant de primer curs de la doble tituació en Matemàtiques i en Ciència i Enginyeria de Dades (UPC-CFIS)

Aquest article neix de preguntar-se quina és la corba equidistant a una paràbola i al seu focus. Veurem que la resposta a aquesta pregunta és una part de la cúbica de Tschirnhausen, una corba estudiada al segle XVII per diversos matemàtics. Per obtenir aquesta corba, aplicarem a la paràbola i al seu focus una construcció geomètrica que també pot ser aplicada en la cúbica de Tschirnhausen i al focus de la paràbola inicial per obtenir una altra corba, i a les corbes subsgüents. Part de l'article se centrarà en estudiar les propietats d'aquesta família de corbes.

Article de Pablo Nicolás Martínez

Actualment estudiant de tercer curs de la doble titulació en Matemàtiques i Enginyeria Física (UPC-CFIS)

Resum:
En aquest article s'analitza l'origen del nombre e al llarg de la història mitjançant l'estudi dels escrits originals d'autors que, d'una manera o altra, intervenen en l'origen i contribueixen a la definició d'e. S'analitzen també algunes de les seves aplicacions en fórmules rellevants mitjançant l'estudi dels textos originals corresponents a la seva primera aparició.

Què és TEMat?

La revista electrònica d'articles divulgatius escrits per estudiantat de matemàtiques d'arreu de l'Estat Espanyol, promoguda per l'Asociación Nacional de Estudiantes de Matemáticas (ANEM). Els editors principals de la revista són Alberto Espuny Díaz i Isaac Sánchez Barrera, ambdós matemàtics formats a l'FME.

Està principalment orientada al fet que estudiants dels últims anys de la carrera puguin escriure petits articles sobre els seus treballs finals de grau o de màster, i la idea és que aquests s'escriguin de manera que estudiants més joves puguin entendre el seu contingut. La publicació és gratuïta i electrònica, de manera que qualsevol persona pugui accedir als continguts.

La revista persegueix dos objectius principals:

• Apropar als estudiants de cursos avançats al món de les publicacions acadèmiques
  • Oferir als estudiants més joves la possibilitat de conèixer una gran varietat de temes que queden fora del currículum dels graus universitaris, i pels que es puguin interessar a l'hora de realitzar els seus propis treballs.

Ara bé, les matemàtiques no les fan només estudiants d'últims anys de carrera; i és que entre l'alumant de secundària hi ha alguns que tenen un gran interès per les matemàtiques i que realitzen treballs de recerca de gran qualitat, per la qual cosa es pretén publicar els treballs de recerca realitzats per alumnat de batxillerat i que han estat premiats pel Premi Poincaré de l'FME.