Jornada Box- Conferència de Daniel Peña (UC3M)

Daniel Peña, professor emèrit d'Estadística i exrector de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), co-autor de Box en diverses publicacions i gran coneixedor de la seva obra serà el conferenciant de la jornada. Reserveu-vos dimecres 22 de novembre a les 12h30 #CursBoxFME

La conferència tindrà lloc dimecres 22 de novembre de 2023 a les 12h30 a la sala d’actes de la Facultat. Tothom hi és convidat, acte obert a tota la comunitat de l'àmbit de la matemàtica, l'estadística, l'enginyeria... #CursBoxFME

Daniel Peña, professor emèrit d'Estadística i exrector de la Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), co-autor de Box en diverses publicacions i gran coneixedor de la seva obra, serà qui impartirà la ponència amb el títol: “Recordando a G.E.P. Box: Sus contribuciones y algunas experiencias personales”.
Se revisará la vida de G.E.P. Box y sus contribuciones principales a la estadística, con una mención especial
a sus trabajos pioneros en el análisis de datos masivos. Se comentará también su estrecha relación con España y algunas experiencias personales de sus visitas a nuestro país.

Daniel Peña Sánchez de Rivera (Madrid, 1948)

Ingeniero Industrial (1970) y Doctor Ingeniero Industrial (1976) por la Universidad Politécnica de Madrid (UPM), Diplomado en Sociología y Estadística por la Universidad Complutense de Madrid e ITP en Administración de Empresas por la Universidad de Harvard. Ha sido catedrático de Estadística desde 1990, primero en la UPM y después en la UC3M, de la que fue rector desde 2007 a 2015. También fue Visiting Full Professor en la Universidad de Wisconsin-Madison y en la Universidad de Chicago"
Ha sido director de la Revista Estadística Española, presidente de la Sociedad Española de Estadística e Investigación Operativa y presidente de la sociedad estadística europea ECAS (European Courses in Advanced Statistics), entre otros cargos. Ha dirigido 30 tesis doctorales y ha publicado quince libros y más de 200 artículos de investigación sobre estadística, econometría, calidad y sus aplicaciones. Editor Asociado de varias revistas internacionales, ha recibido premios de investigación nacionales e internacionales, como el Youden Prize en 2006 por el mejor artículo publicado en Technometrics, Ingeniero del año por el Colegio de Ingenieros Industriales de Madrid y el Premio Jaime I de investigación en Economía en 2011. Ha sido elegido miembro de honor (Fellow) de prestigiosas asociaciones internacionales, como The Institute of Mathematical Statistics y The American Statistical Association.
Daniel Peña fue Premio Nacional de Estadística el 2020, un premio otorgado por el INE anualment desde 2020.

Curs Box a l'FME

George E.P. Box (18712/1919 – 28/03/2013) és una figura clau de l’estadística en general i molt particularment de l’estadística industrial. Va ser un estadístic britànic, que va treballar en les àrees de control de qualitat, anàlisi de sèries temporals, disseny d'experiments i inferència bayesiana. Se l'ha anomenat "una de les grans ments estadístiques del segle XX".
El 2023 s'ha celebrat el desè aniversari de la seva mort, una data important i commemorativa per dedicar-li el pròxim curs FME.

Box va tenir una forta vinculació amb la UPC a través de l’amistat amb el professor Albert Prat. Va visitar i impartir seminaris en diverses ocasions. Una característica considerada clau és la seva capacitat per desenvolupar noves metodologies a partir de la resolució de problemes pràctics.

La Biblioteca FME fa un recull bibliogràfic i documental de la personalitat del curs per complementar i donar suport a les activitats que s'aniran organitzant a la Facultat. S'ha creat la comissió Box per l'organització d'accions al voltant de l'any Box, formada per la professora Lourdes Rodero i els professors Pedro Delicado, Josep Ginebra, Pere Grima, Lluís Marco, i Xavier Tort-Martorell, del Dept. d'Estadística i Investigació Operativa de la UPC.