Inauguració del curs FME 2020- 2021 Any Florence Nightingale el proper 14 d'octubre

17/09/2020

Encara podeu reservar lloc per assistir-hi presencialment. I si no, s'ha creat una sala al google meet per veure la lliçó inaugural impartida per la professora Guadalupe Gómez (UPC).

La professora Guadalupe Gómez obrirà el curs 2020-2021 de l'FME dedicat a Florence Nightingale

L'acte tindrà lloc dimecres 14 d'octubre 2020 a les 12.30 h a la sala d’actes de la Facultat. Tothom hi és convidat, acte obert a tota la comunitat matemàtica i estadística. Pòster  Invitació

• Aforament limitat, caldrà inscripció prèvia  FORMULARI D'INSCRIPCIÓ TANCAT
  • Es farà també retransmissió en streaming, només pels me,bres de la UPC: https://stream.meet.google.com/u/1/stream/cbaf54f1-d9db-4785-b1b4-f958b720a656?ddr=true
  • Es gravarà la sessió i es podrà trobar al canal YouTube de l'FME.

La lliçó inaugural, impartida per la professora Guadalupe Gómez (UPC) portarà per títol:

FLORENCE NIGHTINGALE: A role model in the 21st century

Resum de la ponència:
Florence Nightingale (1820 - 1910), estadística, reformadora social britànica i fundadora de la infermeria moderna. Va ser pionera en gràfics estadístics per representar visualment les dades i com a eina de comunicació. Va ser la primera dona admesa a la Royal Statistical Society així com membre honorària de l'American Statistical Association.
Florence tenia les idees molt clares i estava convençuda que el progrés era possible. Va destacar pel seu amor al raonament, per formular magistralment les preguntes adequades, va treballar sempre amb experts i va lluitar perquè els resultats fossin accessibles i convincents.
En paraules del seu biògraf Mark Bostridge," la societat té una responsabilitat col·lectiva per la salut de tots els seus membres".

L'idioma de la lliçó inaugural serà el català, les transparència seran en anglès.

És llicenciada en Matemàtiques a la Universitat de Barcelona (UB) i actualment catedràtica d’universitat al Departament d’Estadística i Investigació Operativa de la UPC. Va iniciar la seva carrera científica al Departament d’Estadística de la Universitat de Columbia, Nova York, on sota la direcció del professor John Van Ryzin, va obtenir el doctorat el 1986.

Els seus interessos de recerca són amplis i inclouen anàlisis de supervivència, assajos clínics i estadística aplicada a la investigació bàsica i clínica de la SIDA. En els darrers anys ha estat interessada en els problemes a la frontera de la bioinformàtica, principalment relacionant dades d’anàlisi de supervivència i òmics.

Ha col·laborat fent recerca amb investigadores i investigadors dels Departaments de Biostadística de Harvard University (Boston, USA), i actualment encara manté col·laboració amb la University of Wisconsin (Madison, USA), del MD Anderson Cancer Center, The University of Texas (Houston,USA), així com amb la Oxford University Clinical Research Unit (Ho Chi Minh City, Vietnam).

Ha publicat multitud d’articles i publicacions així com també ha dirigit tesis doctorals. Breu CV actualitzat 2020.

Té una àmplia i extensa trajectòria en el lideratge de projectes de recerca i de docència: és la coordinadora del Grup de Recerca en Bioestadística i Bioinformàtica (GRBIO) amb membres acadèmics de la UPC i de la UB i del Grup de Recerca en Anàlisi de Supervivència (GRASS) amb membres acadèmics i professionals de 10 institucions diferents.

Va ser la impulsora del Màster interuniversitari UPC-UB del Màster en Estadística i Investigació Operativa UPC-UB (2006-2015) i també la coordinadora de la UPC del doctorat interuniversitari en bioinformàtica fins al 2019.

En el terreny de la representació i del servei institucional, ha estat sempre una persona implicada i molt ben reconeguda dins i fora de l'àmbit universitari, com ho demostra aquest llistat de càrrecs i nomenaments:

Any Florence Nightingale a l'FME

Com ja va sent costum des de fa 17 anys, l'FME dedica el curs acadèmic a la una figura prestigiosa en el camp científic i que hagi destacat en l'àmbit de les matemàtiques i de l'estadística. Enguany es dedica a Florence Nightingale (1820 - 1910), estadística, reformadora social britànica i fundadora de la infermeria moderna. Va ser pionera en el desenvolupament de gràfics estadístics per representar visualment les dades. Va ser la primera dona admesa a la Royal Statistical Society així com  membre honorària de l'American Statistical Association.

La Biblioteca FME fa un recull bibliogràfic i documental del matemàtic - matemàtica del curs per complementar i donar suport a les activitats que la facultat realitza al llarg del curs de cada matemàtic.