Crònica de la 1a Datathon FME 2021

Va tenir lloc el 13 i 14 de novembre als espais de l'FME amb una assistència de més de 140 participants, tot un èxit per ser la primera vegada que es convocava la iniciativa.

Crònica de la 1a Datathon FME 2021

El cap de setmana del 13 i 14 de novembre ha tingut lloc la primera Datathon FME, sota el títol de “The Barcelona Challenge”. Una Datahon és una competició en la qual els participants han de respondre a uns reptes utilitzant bases i conjunts de dades. Enguany s’ha proposat tres reptes, tots centrats a la ciutat de Barcelona, amb l’objectiu d’estudiar i entendre alguns dels problemes de la ciutat. Per atacar aquests reptes els participants usen mètodes analítics i posen en pràctica les habilitats i els coneixements assolits a la universitat. La competició els permet viure en primera persona la professió d’analista de dades i, addicionalment, assolir altres competències com ara el treball en grup.

Els reptes d’enguany eren:

• Un primer repte sobre habitatge, on es demanava si ens podrem permetre viure a Barcelona a curt i mitjà termini. Més concretament, es preguntava quin percentatge dels actuals residents a la ciutat es podran permetre els preus de l’habitatge de Barcelona, o quants hauran d’emigrar a altres barris o ciutats de l’entorn. Com a pregunta addicional es demanava estudiar si les noves lleis d’habitatge podien ser útils o si se’ls acudia altres possibles actuacions des de les administracions públiques.
  • El segon repte era sobre mobilitat, centrant-se sobretot en si Barcelona va cap a una mobilitat més sostenible. Més concretament, es demanava la relació entre mobilitat i contaminació atmosfèrica i acústica; o si les polítiques públiques com ara  l’increment de carrils bici o la zona de baixes emissions millorarien la qualitat de l’aire. També es demanava quines altres polítiques es podrien fer.
  • Finalment, el tercer repte estava centrat a fer un recomanador de restaurants, tot analitzant-ne els preus i les notes posades pels usuaris en algunes aplicacions, així com tractar de predir les notes a partir dels comentaris existents.

A la Jornada hi ha hagut més de 140 participants, que han treballat en els reptes des de dissabte 13 de novembre a les 9 del matí fins dissabte a les 11 de la nit; i diumenge des de les 9 del matí fins a les 7 de la tarda. Els participants han gaudit d’una experiència fantàstica plena de companyonia i ganes de treballar.

La Datathon ha estat organitzada per la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC, amb el suport de l’Associació d’Estudiants de Dades i l’empresa NTT Data. També hi ha col·laborat l’Oficina Municipal de Dades de l’Ajuntament de Barcelona i l’empresa Capchase. Com a membres del jurat, a banda de les persones de les entitats esmentades, hi ha participat Xavier Orriols de Microsoft i Antonio Bonafonte d’Amazon.

El lliurament de premis i la cloenda han estat presidits per la vicerectora de Politíca Acadèmica de la UPC, Montse Pardàs, l’adjunt al Vicerectorat de Recerca, Jordi Cortadella, el director de Business Analytics de NTT Data a Espanya, Albert Mayol i el degà de l’FME, Jaume Franch.

Els equips guanyadors han estat:

Premi al repte d’habitatge:

• Max Balsells.
  • Xavier Povill.
  • Aleix Seguí.
  • Arnau Saumell.

Premi al repte de mobilitat

• Irene Bonafonte.
  • Jael Freixanet.
  • Marcel Vilasís.

Premi al repte dels restaurants

• Elías Abad.