Acte d'inauguració del curs FME 2024-2025 amb lliçó inaugural de la professora Pilar Bayer (UB).

02/10/2024

Dimecres 16 d'octubre a les 12.30 h a la sala d’actes de la Facultat tindrà lloc l'acte inaugural del curs, que enguany es dedica al matemàtic Srinivasa Ramanujan.

L’obertura del curs comptarà amb la presència de Pilar Bayer Isant, catedràtica emèrita d’Àlgebra de la Universitat de Barcelona, que impartirà la lliçó inaugural “Ramanujan i l'infinit: de les particions a la funció tau”.

Programa de l'acte:

• Benvinguda a càrrec Jordi Guàrdia, degà de l'FME. Presentació de les activitats Ramanujan FME 2024-2025.
  • Lliçó inaugural a càrrec de la professora Pilar Bayer. "Ramanujan i l'infinit: de les particions a la funció tau”. Presentació a càrrec del professor Sebastià Xambó.
  • Lliurament del premi Carme Torras – Ailylabs a les millors estudiantes dels primers dos cursos del grau en Matemàtiques i del grau en Estadística UB-UPC.
  • Reconeixement a PDI i PAS vinculat a l’FME que s’han jubilat en el darrer curs
    Reconeixement a membres del PAS a més de 25 anys de trajectòria professional vinculada a l’FME.
  • Cloenda a càrrec de Miquel Soriano, vicerector de PDI de la UPC.
  • Himne universitari Gaudeamus amb el Cor Ol·lari de l’FME.

Pòster

L'acte tindrà lloc dimecres 16 d'octubre del 2024 a les 12.30 h a la sala d’actes de la Facultat. Tothom hi és convidat, acte presencial obert a tota la comunitat matemàtica i estadística. Es gravarà la sessió i es podrà trobar al canal YouTube de l'FME.

Títol lliçó inaugural

Ramanujan i l'infinit: de les particions a la funció tau

RESUM. En aquesta lliçó inaugural explorarem algunes de les descobertes de Srinivasa Ramanujan, un dels matemàtics més enigmàtics i brillants del segle XX. Començarem amb una anàlisi de les matemàtiques presentades a la pel·lícula "The Man Who Knew Infinity," centrant-nos en les particions i en com Ramanujan va revolucionar aquest camp amb les seves intuïcions i fórmules asimptòtiques. A continuació, aprofundirem en la fascinant funció tau, una de les seves creacions més misterioses i genuïnes, així com en les matemàtiques que posteriorment se'n derivaren. La sessió, adreçada tant a professors com a estudiants, oferirà una immersió en la bellesa i la complexitat de les matemàtiques que van captivar Ramanujan.

Pilar Bayer Isant

(Barcelona, 1946) és actualment catedràtica emèrita d’Àlgebra de la Universitat de Barcelona. El seu camp d’especialització és la teoria de nombres. Les seves publicacions versen principalment sobre equacions diofantines, funcions zeta i funcions L, formes automorfes i corbes de Shimura. Ha estat la directora de 15 tesis doctorals. Una part important de la seva docència s’ha dut a terme en el marc del Seminari de Teoria de Nombres de Barcelona (UB-UAB-UPC), en actiu des de l’any 1986. L’any 2004 fou nomenada Emmy-Noether-Professorin per la Georg-August-Universität de Göttingen (Alemanya). És membre de l’Institut d’Estudis Catalans i és acadèmica numerària de les institucions següents: Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales; Real Acadèmia de Ciències i Arts; i Real Acadèmia Europea de Doctors.

Curs Ramanujan a l'FME

Com ja va sent costum des de fa vint-i-un anys, l'FME dedica el curs acadèmic a una figura prestigiosa en el camp científic i que hagi destacat en l'àmbit de les matemàtiques i de l'estadística.

Per aquest curs, la figura escollida ha estat Srinivasa Ramaujan, un dels matemàtics més brillants de la història, va néixer a l'Índia el 1887. Les seves contribucions en camps com les sèries hipergeomètriques, la teoria de particions i les funcions modulars continuen sent influents, i els seus treballs han inspirat nombrosos desenvolupaments moderns en matemàtiques pures i aplicades. Per impulsar i organitzar activitats en el marc del curs Ramanujan, s'ha creat una comissió transversal (PDI, PAS i estudiantat FME) encapçalada pel degà de l'FME i formada pels professors Juanjo Rué, Joan Carles Lario i Roberto Gualdi, l'estudiant Leo Costa i Gemma Flaquer i Mireia Ribera com a membres del PTGAS.

La Biblioteca FME fa un recull bibliogràfic i documental de la personalitat del curs per complementar i donar suport a les activitats que la facultat realitza al llarg del curs de cada matemàtic.