Acte de lliurament de la 14a edició del concurs Planter de Sondeigs: el pròxim 1 de juny de 2023 coneixerem els treballs guanyadors!

26/05/2023

Enguany hi han participat 75 treballs, amb la implicació de 239 alumnes tutoritzats per 19 professores i professors d'ESO i Batxillerat: El concurs Planter continua fomentant la inquietud científica i despertant la curiositat per l'estadística entre el jovent.

Quan es coneixeran els treballs guanyadors?

Dijous 1 de juny a les 17h30 a l’Auditori de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB carrer de la Fortuna, 08193 Cerdanyola del Vallès, Barcelona es lliuraran els premis del concurs Planter de Sondeigs i Experiments, que enguany arriba a la seva 14a edició.

Dades de participació

En la present edició del concurs s’han lliurat 75 treballs (25 més que l’any passat) distribuïts per les diferents categories (1r-2n ESO 22 treballs; 3r-4t ESO 33 treballs, Batxillerat 12 treballs i categoria IDESCAT 8 treballs).

Enguany s’hi ha implicat 239 alumnes, dirigits per 19 professors de 17 centres d’ensenyament secundari de 8 poblacions diferents d’arreu Catalunya.

Quins temes són presents en aquesta edició del Planter?

En aquesta edició han aparegut temes molt diversos i transversals, alguns de tipus més experimental i d’altres d’anàlisi comparativa, alguns amb títols enginyosos i originals:

“Des del cel s'albira l'infern?” “Aire i patata”. Hi ha treballs sobre què mengem i qüestions de sostenibilitat (“la cocció de la pasta, estudi per optimitzar la despesa energètica a la cuina”, “El banc dels aliments - Estudi per anticipar-se a la necessitat de la demanda d'aliments). També sobre salut ( “l’efecte de l’alimentació en els dolors menstruals”), sobre els esports (“Quant duren les botes de futbol”) temes més compromesos com la violència de gènere (“Per què continuen existint agressions sexuals?”, “La violència és d'extrema dreta - Estudi de la relació entre l'extrema dreta i la violència masclista i racial”). I també un tema clàssic: la tecnologia des de tots els àmbits (“Aplicacions de mòbil més exitoses”, comparativa entre videojocs, “quants clics fas abans de dormir”). Tot plegat, un mostrari ric i divers de tot allò d’interès a les aules de secundària.

La inquietud científica dels joves participants del concurs els ha portat a fer experiments, a realitzar enquestes i a fer estudis observacionals que els han permès respondre a moltes de les preguntes que s’havien plantejat al començament i que ens han proporcionat coneixement sobre temàtiques molt diferents.

Els organitzadors i el jurat del Planter de Sondeigs i Experiments, després d’examinar els 75 treballs presentats, poden constatar que tots els estudiants participants han après molt i que, a més a més, s’ho han passat molt bé!

Per a més informació sobre el concurs #Planter2023, cliqueu l’enllaç

Concurs Planter de Sondeigs i Experiments

Aquest concurs, que convoquen anualment les tres Facultats de Catalunya amb estudis de Grau en Estadística (Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC, la Facultat d’Economia i Empresa de la UB i la Facultat de Ciències de la UAB), està adreçat a estudiants d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius, i té com a objectiu principal despertar en els estudiants la curiositat per l'estadística com a eina fonamental en la recerca, tant en ciències experimentals com en ciències socials. Els equips participants (de fins a 5 alumnes) realitzen un treball d'estadística, on donen resposta a una pregunta rellevant utilitzant tècniques estadístiques, i presenten els seus resultats en un informe escrit.

Entitats col·laboradores del concurs

Com cada any, el concurs Planter de Sondeigs i Experiments agraeix la col·laboració de les entitats següents, sense les quals no seria possible tirar endavant aquesta iniciativa:

Departament d’Estadística i Investigació Operativa de la UPC, el Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la UB, Departament d’Econometria, Estadística i Economia Aplicada de la UB, Departament de Matemàtiques de la UAB, Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT), Servei d’Estadística de la UAB, Societat Catalana d’Estadística i de la Societat Catalana de Matemàtiques.