Inauguració del curs FME 2019- 2020 Any Fourier

Dimecres 2 d'octubre a les 12.30 h a la sala d’actes de la Facultat tindrà lloc l'acte d'inici de curs FME 2019-2020 que enguany es dedica al matemàtic francès Joseph Fourier. La lliçó inaugural anirà a càrrec del professor Joquim Bruna (Universitat Autònoma de Barcelona).

El professor Joaquim Bruna (UAB) obrirà el curs 2019-2020 de l'FME dedicat al matemàtic francès Joseph Fourier

L'acte tindrà lloc dimecres 2 d'octubre 2019 a les 12.30 h a la sala d’actes de la Facultat. Tothom hi és convidat, acte obert a tota la comunitat matemàtica i estadística.    Pòster     Invitació

La lliçó inaugural, impartida pel professor Joaquim Bruna (UAB) portarà per títol:

“Transcendència de l’obra de J.B.Fourier”

Resum de la ponència: J.B. Fourier (1868-1830), físic, matemàtic i polític, és conegut principalment per la seva obra monumental “Théorie analytique de la chaleur”. Hi estableix l’equació de difusió de la calor i, per tractar-ne alguns casos especials, formula el principi que “tota funció es pot expressar de forma única com a superposició d’ones sinusoidals”, calculant-ne els coeficients.  La transcendència d’aquest enunciat i de l’eina que avui coneixem com “la transformada de Fourier (TF)” ha estat enorme, no solament en matemàtiques sinó en ciència i tecnologia en general, i molt especialment després de la revolució digital.

En la xerrada parlarem d’alguns dels camps relacionats amb la TF i intentarem explicar el perquè de la seva ubiqüitat. Prenent com a eix el concepte de “representació de funcions” arribarem a una altra eina avui fonamental i hereva de Fourier, les ondetes (wavelets) i algunes de les seves aplicacions.

Joaquim Bruna: Nascut a Barcelona (1953), doctorat en Matemàtiques per la UAB (1978), des del 1984 és Catedràtic d'Anàlisi Matemàtica en el Departament de Matemàtiques d'aquesta Universitat, on ha tingut una contribució molt destacada en la formació d'un grup d'anàlisi matemàtica de nivell internacional.

Amb inicis propers als temes tracats per Ferran Sunyer i Balaguer (vt Ramanujan-Sunyer), i posteriorment amb influències d'analistes com A. Beurling, W. Rudin, I. Estimar, I. Meyer, N. Sibony o GM Henkin, les seves investigacions s'han centrat successivament en les següents àrees de l'anàlisi matemàtica: funcions de variable real, teoria clàssica de funcions de variable complexa, teoria de funcions de diverses variables complexes, anàlisi harmònica, anàlisi global en varietats diferenciables i aspectes matemàtics de la teoria del senyal.
Molt actiu també en aspectes docents, l'European Mathematical Socienty ha publicat (2013) el tractat Complex Analysis que el professor Bruna ha escrit en col·laboració amb el professor Julià Cufí i que constitueix una valuosa aportació a un tema clàssic tant pels seus continguts com per la forma de tractar-los.

Joaquim Bruna va ser nomenat director del Centre de Recerca Matemàtica CRM al novembre de 2006, càrrec del qual va prendre possessió a l'abril de 2007 succeint a Manuel Castellet Solanas, fundador del centre el 1984 i director del mateix en el període 1984-2007. Més informació / Breu CV

Any Fourier a l'FME

Com ja va sent costum des de fa 16 anys, l'FME dedica el curs acadèmic a la figura d'un prestigiós científic, matemàtic/a que hagi destacat en l'àmbit de les matemàtiques i de l'estadística. Enguany es dedica a Jean-Baptiste Joseph Fourier, matemàtic, físic i egiptòleg francès conegut pels seus treballs sobre la descomposició de funcions periòdiques en sèries trigonomètriques convergents anomenades "Sèries de Fourier" i la seva aplicació als problemes de la propagació de la calor (Llei de Fourier). A Fourier també se l'acredita en general amb la descoberta de l'efecte hivernacle.

La Biblioteca FME fa un recull bibliogràfic i documental del matemàtic del curs per complementar i donar suport a les activitats que la facultat realitza al llarg del curs de cada matemàtic.