Inauguració del curs FME 2016-2017: Any Pearson

Anoteu-vos dimecres 28 de setembre a les 12.30 h a la sala d’actes de la Facultat. El professor Carles M. Cuadras obrirà el curs 2016-2017 dedicat al matemàtic i bioestadístic Karl Pearson.

El professor Carles M. Cuadras obrirà el curs 2016-2017 de l'FME dedicat al matemàtic i bioestadístic Karl Pearson

En aquest acte també es farà un reconeixement a la tasca docent al catedràtic de Matemàtiques Claudi Alsina en motiu de la seva recent jubilació. A l'ETSAB també li faran un homenatge el proper dimecres 5 d'octubre a les 12.30 h a la sala d'actes de l'Escola.

La lliçó inaugural, impartida per Carles M. Cuadras, Professor Distingit de la UB, catedràtic del Departament d'Estadística de la Facultat de Biologia de la UB, portarà per títol:

“Karl Pearson, fundador de l’estadística moderna”

El matemàtic K. Pearson, pare de l’estadística tal com l’entenem avui dia, va ser un científic i pensador bastant polifacètic. Tot i que treballava en matemàtica aplicada, mecànica, elasticitat, teoria de l’evolució, i sovint escrivia sobre història i filosofia, el contacte amb biòlegs el va decantar cap a l’estadística descriptiva i poc després cap a l’estadística matemàtica, que ell mateix va fundar. Les seves aportacions a la correlació i regressió, la prova khi-quadrat, l’anàlisi de components principals, el coeficient de semblança racial, són de gran importància. Per glossar la seva personalitat, es fa una exposició de les seves aportacions, relacionant-les amb altres descobriments de l’època.  Es comenten també alguns aspectes polèmics (eugenèsia, controvèrsies amb Fisher i Neyman). Finalment es fa una breu exposició de la història del coeficient de correlació des de 1846 fins 2015.

L'acte tindrà lloc dimecres 28 de setembre a les 12.30 h a la sala d’actes de la Facultat. Tothom hi sou convidats, acte obert a tota la comunitat matemàtica i estadística.

Carles M. Cuadras Avellana es va llicenciar (1968) i doctorar (1973)  en Matemàtiques per la  Universitat de Barcelona. Ha sigut Analista del Laboratori de Càlcul (1968-1973), Titulat Superior Especialitzat del Seminari Matemàtic, CSIC (1974-1979), Catedràtic d’Estadística (1980-2009) i Professor Emèrit (2009-2015). És membre electe del International Statistical Institute. Va presidir la Societat Espanyola de Biometria. És soci fundador de la Societat Catalana d’Estadística i va liderar l’edició de la revista SORT. Ha sigut director del Departament d’Estadística de la UB.
Ha fet recerca en biometria, anàlisi multivariant, distribucions amb marginals donades i regressió basada en distàncies. Ha publicat 12 llibres, 135 articles i capítols de llibres, i ha dirigit 17 tesis doctorals. Ha fet estades en diversos centres i universitats (Paris VI, University College, Campinas, Pittsburgh, Wroclaw, Penn State, Tartu, La Frontera, Simon Fraser, Stanford, etc.). Ha organitzat dos congressos internacionals. L’anomenada distribució Cuadras-Augé (1981) s’ha aplicat en diversos camps. Interessat en altres temes culturals, ha escrit dues novel•les i alguns textos incidentals sobre teatre i música.

Póster acte

Invitació acte

Any Pearson a l'FME

Com ja va sent costum des de fa 13 anys, aquest és el 14è any que l'FME dedica el curs acadèmic a la figura d'un prestigiós científic, i enguany s'ha escollit el matemàtic i bioestadístic britànic Karl Pearson (1857-1936), que va fer grans aportacions a l'estadística matemàtica i al qual se li ha atribuït la creació del terme biometria. Va ser professor de la University College de Londres, on va crear el primer departament d'estadística del món el 1911. Va desenvolupar una intensa investigació sobre l'aplicació dels mètodes estadístics en biologia, meteorologia, sociologia i eugenèsia i el 1902 va fundar la revista Biometrika, des de llavors una de les més importants en el camp de l'estadística i que encara avui es publica.

La Biblioteca FME fa un recull bibliogràfic i documental del matemàtic del curs per complementar i donar suport a les activitats que la facultat realitza al llarg del curs de cada matemàtic.