Col·loqui a càrrec de Roger Casals, matemàtic FME (promoció 2010-2011) i actualment treballant al MIT

Amb el títol "Topologia de contacte: patins, Zig-Zags i geometria", la xerrada serà dijous 22 de desembre a les 11 h a la sala d'actes, en el marc del cicle Col·loqui FME-UPC.

Roger Casals, titulat en Matemàtiques a l'FME, guanyador del premi Rubio de Francia de 2015 i del premi Vicent Caselles 2015 de la Real Sociedad Española de Matemáticas, presenta la xerrada-conferència:

TOPOLOGIA DE CONTACTE: PATINS, ZIG–ZAGS I GEOMETRIA

En aquesta xerrada es parlarà de topologia de contacte. En primer lloc, s'explicarà els orígens d’aquesta àrea de les matemàtiques mitjançant exemples com el patinatge sobre gel i la primera llei de la termodinàmica. Aleshores, ens endinsarem a la teoria de nusos, en la qual discutirem el criteri zig–zag: aquest és un nou resultat que ens permet detectar isomorfismes entre objectes aparentment diferents. Finalment, discutirem aplicacions de la topologia de contacte a altres branques de les matemàtiques, incloent-hi la simetria mirall, la geometria complexa i teoria de grafs.

Després de cursar el grau de Matemàtiques a la FME, Roger Casals va fer els estudis de doctorat a la Universitat Autònoma de Madrid (UAM) i al Instituto de Ciencias Matemáticas (ICMAT), sota la direcció de Francisco Presas. Va defensar la tesi "Contact Fibrations over the 2-disk" l'any 2015. Actualment és CLE Moore instructor al Massachusetts Institute of Technology (MIT).

La seva recerca versa sobre la topologia simplèctica i de contacte.

Aquesta conferència s'emmarca dins del cicle de Col·loquis FME-UPC, les trobades de la comunitat matemàtica de la UPC i de l'estudiantat amb una periodicitat quatrimestral al voltant d'una conferència d'un investigador de reconegut prestigi internacional.

El Col·loqui FME - UPC és una iniciativa conjunta de la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME), el Departament de Matemàtiques (MAT), el Departament d'Estadística i Investigació Operativa (EIO) i el Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental (DECA).

Comitè organitzador:

- Marta Casanellas (MAT)
- Sònia Fernández (DECA)
- Jaume Franch (FME)
- Lídia Montero (EIO)
- Marcel Guàrdia (MAT, comitè executiu)
- Gemma Huguet (MAT, comitè executiu)
- Juanjo Rué (MAT, comitè executiu)