Setmana del Big Data en Biomedicina: cicle d'entrevistes per ràdio Silenci de la Garriga

15/03/2016

En el workshop sobre Biomedical Big Data organitzat el passat mes de novembre es van fer aquestes entrevistes amb alguns dels investigadors més prestigiosos del món pel que fa a anàlisi de dades biomèdiques.

El passat mes de novembre es va organitzar un workshop sobre Biomedical Big Data al Centre de Recerca Matemàtica, que va comptar amb la coordinació cientìfica dels professors Malu Calle (niversitat de Vic), Guadalupe Gómez ( Universitat Politècnica de Catalunya) i de Pere Puig Casado (Universitat Autonòma de Barcelona).

La Raquel Iniesta, bioestadística, membre de Biostatnet i periodista cientifica va entrevistar a 4 dels investigadors convidats. Amb el finançament rebut per part de la Fundació Espanyola de ciència i tecnologia, Ministeri d'Economia i Competitivitat, dins del projecte Bioestadística per a viure i com viure de l’estadística, i en col·laboració amb la xarxa Biostatnet, Ràdio Silenci de La Garriga promou la setmana del Big data en biomedecina i emetrà les entrevistes efectuades a:

• Simon Wood, catedràtic d'estadística i ecologia teòrica al departament de matemàtiques de la Universitat de Bath, al Regne Unit.
• Aedin Culhane, científica del departament of Bioestadística de la Harvard T.H. Chan School of Public Health, a Boston.
• Jonathan Marchini, catedràtic d'estadística genòmica al Departament d’estadística de la Universitat d'Oxford.
• Giovanni Montana, catedràtic de Biostadística i Bioinformàtica del departament d'Enginyeria biomèdica a King's College London.

Les entrevistes en podcast.

Temps enrere un dels grans problemes de la investigació biomèdica era la manca de dades. Avui en dia, els darrers avenços tecnològics del segle passat i del present, han fet que la capacitat per recopilar dades de pacients hagi augmentat vertiginosament. Per exemple, avui en dia les tècniques per obtenir dades genètiques són barates, econòmiques, i això permet generar milions de dades per milers de pacients.

Per això, més enllà de la revolució de dades que trobem a les xarxes socials o els llocs webs de e-comerç, saber com gestionar, analitzar i interpretar grans volums de dades s'ha convertit en un fet bàsic en la investigació biomèdica. Fins i tot ha calgut crear una nova professió anomenada data scientist en anglès, o científic de dades en català. Són persones que s'enfronten cada dia a milions de dades amb l'objectiu de desxifrar millor eines per diagnosticar malalties, i trobar millors tractaments.

Com encaren dia a dia aquest nou escenari els científics de dades? Quines dades analitzen? Com es transformen aquestes grans bases de dades en coneixement que sigui útil pels pacients? Com ens beneficiem nosaltres de tot plegat? Ha arribat l'era del que anomenen Big data, som a l'era de la medicina personalitzada.