La UPC elabora una guia de prevenció i abordatge de les violències masclistes digitals

06/03/2024

La UPC ha elaborat la Guia de Prevenció i Abordatge de les Violències Masclistes Digitals a l’Entorn Universitari, conjuntament amb el col·lectiu DonesTech. Aquesta guia dona eines per ajudar a identificar les violències masclistes digitals més esteses i els seus impactes, per prevenir-les i combatre-les.

L’ús intensiu de les tecnologies de la relació, la informació i la comunicació (TRIC) en el dia a dia ha fet que les violències masclistes que ja es coneixíen —com el seguiment i la vigilància, el control, l’assetjament, l’exhibicionisme sexual, etc.— siguin molt presents als espais digitals. Alhora, ha fet que algunes d’aquestes violències s’hagin intensificat i n’hagin aparegut de noves, vinculades directament al món digital, com la suplantació de la identitat, el cracking o el robatori de comptes, la revelació de dades personals sense consentiment o els atacs a webs.

Les violències masclistes digitals (VMD) són, doncs, un fenomen emergent i en augment. Només el 6% de les dones se senten segures quan naveguen per Internet i un 85% de les dones afirma haver experimentat o presenciat violències masclistes digitals. Les dones i les persones LGTBIQ estan més exposades a aquestes violències, les quals tenen impactes negatius greus en la salut de qui les pateix. A més, poden causar danys reputacionals, poden condicionar les oportunitats educatives i laborals, i poden minvar la llibertat d’expressió i de participació.

Quines són aquestes violències masclistes digitals? Com es poden identificar? Com es poden prevenir i quines estratègies hi ha per combatre-les? La Guia de Prevenció i Abordatge de Violències Masclistes Digitals a l’Entorn Universitari de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) vol contribuir a difondre què són i com es poden combatre aquest tipus d’agressions, en un context actual en què la vida diària és onlife, és a dir, en una continuïtat online-offline, té lloc tant dins com fora de les pantalles.

Més informació al web UPC.