Exposició "Possibles / reversibles / Impossibles", una reflexió isomètrica de Joan Antoni Blanc

En el marc del Dia Internacional de les Matemàtiques (14 de març, Dia PI), l'FME acull aquesta exposició d'escultures provinents del MMACA que farà pensar sobre les perspectives i les percepcions visuals. #idm314cat.

L'FME presenta l’exposició d'escultures de formes "Possibles / reversibles / Impossibles" dissenyades per Joan Antoni Blanc, reconegut dissenyador, on es mostren una sèrie de siluetes que per un costat són una representació isomètrica d’una figura possible i per l’altre la representació d’una figura impossible.
L’exposició està produïda amb la col·laboració del Museu de les Matemàtiques de Catalunya (MMACA) i organitzada pel Museu de l’Ebre i els Amics i Amigues de l’Ebre, i estarà al vestíbul de l'FME del 14 de març fins al 26 d'abril del 2024.

Escultures de formes possibles / reversibles / impossibles, una reflexió isomètrica de Joan Antoni Blanc

Es poden dibuixar formes possibles reals o imaginades, però amb la mateixa tècnica es poden dibuixar formes impossibles que no hem vist mai i no podran existir físicament.

La percepció visual ens permet captar les imatges del nostre entorn. Si volem conservar les imatges, necessitem la memòria, que pot modificar les imatges captades. Mentalment, podem reproduir imatges que no hem vist mai.
La memòria no és fiable, per això creem imatges gràfiques que garanteixin la seva perpetuïtat, mitjançant la fotografia o el dibuix. Les dues tècniques se serveixen de la perspectiva cònica per convertir la volumetria del que s’ha observat o imaginat a la bidimensionalitat de la superfície de suport de l’expressió gràfica. La fotografia a través de l’objectiu capta allò que té al davant. El dibuix és selectiu i l’autor simplifica allò que veu tant com li convé.

Les mans són diferents, però són simètriques i tenen idèntic perfil, per la qual cosa, amb un gir de 180° es poden acoblar perfectament.

Les escultures d’aquesta exposició demostren que formes diferents —possibles o impossibles—, però d’idèntic perfil estructural es poden acoblar formant una peça única.
Les escultures estan realitzades amb la tecnologia del fresat per control numèric a partir d’un arxiu informàtic sobre tauler de CDF d’alta densitat (Compact Density Fibreboard), amb el nucli en color negre i els plans exteriors de melamina blanca.

La llibertat creativa aplicada al dibuix més la reversibilitat formal, obre un camp especulatiu indefinit…
Possible Impossible

Joan Antoni Blanc

Joan Antoni Blanc (Tortosa, 1940) és considerat un dels pioners del desenvolupament del disseny industrial a Espanya.
Especialitzat en mobiliari i il·luminació aplicats a l’àmbit domèstic, urbà i d’oficina, ha dut a terme dissenys per les principals editores de mobiliari i il·luminació del país.
Aparellador de formació, Joan Antoni Blanc es va formar en el camp del disseny a l’escola experimental del FAD (Foment de les Arts i el Disseny) i a la Llotja entre els anys 1960 i 1962. Al voltant de l’any 1965 abandona les tasques d’aparellador i interiorista per
dedicar-se plenament al disseny industrial. En 1972 funda l’Estudi de Disseny Blanc, arribant a ser un dels estudis de disseny més rellevants. Les seves creacions destaquen per la versatilitat entre la funció utilitària, social i estètica del disseny i prioritzen el mètode en el procés de fabricació del producte seriat d’autor. Ha estat vinculat amb el món del disseny català des dels seus inicis com a dissenyador. Va ser un dels fundadors de l’ADP (Associació de Dissenyadors Professionals) i participà en la creació del BCD (Barcelona Centre de Disseny). L’any 1967 col·labora en la fundació de l’escola Eina (Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona). Destaca la seva activitat docent tant a Eina com a Elisava (Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de
Barcelona) on va ser un dels principals defensors de la necessitat d’incorporar coneixements tecnològics i orientar el procés de disseny a les aplicacions industrials.
Alguns dels seus dissenys han estat guardonats amb els prestigiosos premis Delta ADI/FAD i d’altres reconeixements.
Actualment, Joan Antoni Blanc desenvolupa projectes d’investigació al voltant de la morfologia, la geometria i les matemàtiques.