Espai Gauss

Glossari

Enllaços d'interès

PRESENTACIÓ

La Facultat de Matemàtiques i Estadística dedica el curs 2005-2006 a la commemoració de Carl Friedrich Gauss (1777-1855). Un dels matemàtics més profunds de tota la història, el Princeps mathematicorum segons la inscripció d’una moneda que el rei de Hanover li dedicà, Gauss cultivà un ample espectre de disciplines: teoria de nombres, àlgebra, geometria clàssica, geometries no euclidianes, geometria diferencial, anàlisi matemàtica, anàlisi numèrica, probabilitat i estadística, geodèsia, mecànica, mecànica celest, electricitat i magnetisme, i fins i tot matemàtica de les finances. En totes elles excel•lí, tant pels resultats com per la metodologia. La seva influència en successives generacions fou immensa, tot i que més de la meitat de la seva obra fou publicada pòstumament. Com diu W. K. Bühler a la introducció de Gauss—A Biographical Study, “El treball de Gauss, i particularment les matemàtiques, ha sobreviscut i té interès científic fins i tot avui. Tenia una comprensió de matèries que fins i tot avui no s’han entès del tot. Val la pena estudiar-lo no només per curiositat, sinó també com una profunda deu d’inspiració.” (Facultat de Matemàtiques i Estadística)

Citacions:

”Hi ha problemes a la solució dels quals jo atribuiria una importància infinitament més gran que als de les matemàtiques, com ara els que tenen a veure amb l'ètica, o amb la nostra relació amb Déu, o els referits al nostre destí i al nostre futur; però la seva solució està totalment fora del nostre abast i completament fora dels dominis de la ciència.”
(The World of Mathematics (1956) editat per J. R. Newman)

"Nothing has been accomplished if something remains to be done."
(The Works of Gauss vol. 5, quot. de Worbs, 1955,  p. 43)

Més Informació:

> Al web de l'FME